donderdag 1 september 2016

dag 06: van Renesse naar 's-Heerenhoek

Vandaag verlaten we Schouwen-Duiveland en fietsen naar Walcheren. Voor het eerst gaan we vandaag overnachten bij een adres van Vrienden op de fiets.
Het weer is vandaag super. Prachtig fietsweer, een graad of 21, westenwind (deels dus lekker in de rug) en volop zon.
Na het verlaten van de camping gaat het al vlug richting Oosterschelde kering oftewel de stormvloedkering. Je weet het, maar elke keer als je het ding ziet ben je er van overtuigd, dit is een technisch hoogstandje.

Wat een prachtig bouwwerk.
We fietsen nu over Noord-Beveland en de eerste 20 km zit er op, kortom tijd voor een koffiestop.
Na de koffie fietsen we over de Veerse dam die de rand van het Veerse meer vormt.

Na de Veerse dam zijn we in Walcheren aanbeland. Van Breezand naar Oostkapelle fietsen we over een binnendijk. Mooi slingeren we door het Hollandse landschap. Weiland links, weiland rechts. Boompje, zwart-witte koeien en mooie wolken er boven.
Voor Domburg loopt de route nog door een groot bosperceel. Iemand is erg creatief geweest bij de aanleg van het fietspad en we slingeren vrolijk tussen de bomen door. Leuk fietsen zolang het niet een week geregend heeft, want de ondergrond is een zandpad met wat gravel.
Bij Domburg wordt duidelijk dat dit deel van Walcheren wel erg toeristisch is. Het centrum is een aaneen schakeling van restaurants en souvenirshops.

Vanaf Domburg is het erg toeristisch. Werkelijk elke kilometer is volgebouwd met campings en vakantieparken. Druk is het ook, veel fietsers op de fietspaden en bij de strandopgangen veel volk.
We lunchen op de uiterste punt van Walcheren, Westkapelle.

Na de lunch gaat het met de wind in de rug richting Vlissingen. We hopen op mooie uitzichten richting Westerschelde, maar dat valt in eerste instantie tegen. We zitten achter de dijk op een fietspad en zien niets (behalve veel fietsende en slingerende Duitsers).
Na Zoutelande wordt het beter en krijgen we uitzicht. In de verte zien we de hoogbouw van Vlissingen en op het water de nodige bootjes.

Vlissingen is indrukwekkend. Stoere hoogbouw en een prachtige boulevard waar de reusachtige zeeschepen vlak langs varen. Daar kun je zonder moeite wel een paar uurtjes doorbrengen met kijken.

Frouwkje kijkt ook even richting stad en zet de grootste zoon van Vlissingen op de foto (de meeuw hoort er niet bij, maar die weet niet op welk hoofd hij is gaan zitten).

Jawel, de Ruyter.
Ook richting stad ziet het er alleraardigst uit.

Na Vlissingen moeten we een beetje tempo maken. De stad was veel te leuk en we moeten nog een 30 km fietsen. Middelburg is ons volgende doel, maar die hebben we al eens bezocht, dus we fietsen lekker door (sorry!).
Het is onderhand het einde van de middag en we kunnen nu lekker tempo maken op de lege fietspaden. Hier komen we ook weer weggetjes tegen zoals in de kop van Noord-Holland, omzoomd met hoge heggen.

Lekker uit de wind fietsen op een winderige plek.
Vlak voor ons einddoel gaat ineens alles mis. De route is afgezet wegens wegwerkzaamheden en een omleiding zien we niet.
Geen nood, mijn Garmin kent het adres waar we naartoe moeten, maar die leidt me vervolgens een doodlopende weg in. Da's raar! Terug fietsen dan maar en een andere route proberen, weer doodlopend!
Bij navraag blijkt dat er een week of vijf geleden een wijziging heeft plaatsgevonden waardoor allerlei lokale wegen afgesneden zijn door een rijksweg. We moeten nu gebruik maken van een nieuw viaduct, maar die kent mijn Garmin nog niet. Na lokale hulp (met dank) vinden we de weg naar het viaduct en naar 's-Heerenhoek.
Na 95 km fietsen kunnen we mevrouw Lievens een hand geven en zijn we aanbeland bij ons adres van vrienden op de fiets.

Morgen verlaten we Zeeland en gaat de route richting Noord-Brabant.